
Kto ponosi koszty za przesyłkę w przypadku zwrotu czy reklamacji?
Dodany: 08.01.2025 08:23:00
681 wyświetleń
W poniższym tekście wyjaśniamy, jak rozkładają się obowiązki związane z kosztami przesyłek w transakcjach między sprzedawcą a konsumentem. Dowiesz się, kto odpowiada za opłaty związane z dostarczeniem oraz zwrotem towaru, a także jakie warunki muszą zostać spełnione, aby koszty te ponosiła jedna ze stron. Omówione zostały również zasady zwrotu kosztów dostawy i różnice wynikające z wyboru różnych opcji wysyłki.
Opłaty za wysyłkę rozkładamy na:
- Koszty dostawy
- Koszty zwrotu
Koszty dostawy zawsze obciążają Sprzedawcę.
Koszty zwrotu są ponoszone przez:
Kupującego (konsumenta), jeśli:
- Sprzedawca przed zawarciem umowy poinformował konsumenta o obowiązku pokrycia tych kosztów.
- Konsument rezygnuje z umowy i zwraca produkt na własny koszt, zgodnie z otrzymaną informacją od sprzedawcy.
Sprzedawcę, jeśli:
- Wyraził zgodę na pokrycie kosztów zwrotu (np. zapisując to w regulaminie sklepu lub w umowie).
- Nie poinformował konsumenta przed zawarciem umowy, że zwrot będzie wiązał się z koniecznością poniesienia takich kosztów.
- Przedmiot nie może zostać zwrócony w standardowy sposób (np. pocztą), a sprzedawca nie przekazał konsumentowi informacji o kosztach zwrotu takiego towaru.
- Produkt został zwrócony w wyniku odstąpienia konsumenta od umowy z powodu niezgodności towaru z jej warunkami.
Informacje dodatkowe:
- Sprzedawca jest zobowiązany zwrócić konsumentowi koszt dostawy zamówienia (pierwszej wysyłki), jednak tylko do wysokości najtańszej standardowej metody dostawy oferowanej przez sprzedawcę.
- W przypadku, gdy konsument wybrał droższą opcję wysyłki, sprzedawca nie musi zwracać różnicy w kosztach.
Inne z kategorii Prawo i zmiany w prawie


