"To NIE JEST oferta w rozumieniu Kodeksu cywilnego" – co to oznacza?
Dlaczego często pojawia się klauzula "to nie jest oferta w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego"?
Pod reklamami i komunikatami marketingowymi często można zobaczyć dopisek mówiący, że nie są one ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego. O co w tym chodzi? Kiedy należy taki dopisek umieścić i czy jest on zawsze wymagany?
O co chodzi z Kodeksem cywilnym?
Przepisy Kodeksu cywilnego regulują, w jaki sposób dochodzi do zawierania umów poprzez akceptację oferty. Jeśli wysyłasz wiadomość e-mail z informacją, że sprzedajesz świąteczne skarpetki za 50 zł i dostarczysz je przed Bożym Narodzeniem, to zgodnie z art. 66 ust. 1 Kodeksu cywilnego, jest to oferta.
Z chwilą, gdy otrzymasz od kupującego odpowiedź, np. "kupuję", dochodzi do zawarcia umowy.
Czy muszę umieszczać tę klauzulę (i gdzie)?
Jeśli nie chcesz, aby Twoje wiadomości z informacjami o promocjach były traktowane jako oferta w rozumieniu prawa, powinieneś poinformować, że jest to jedynie zaproszenie do zapoznania się z ofertą, a nie sama oferta. W przypadku skarpetek świątecznych, należy jasno wskazać, że wiadomość ma charakter reklamowy.
Co się stanie, jeśli tego nie zrobisz?
Jeśli nie umieścisz stosownej klauzuli, a klient odpowie na Twoją wiadomość, wyrażając chęć zakupu, dochodzi do zawarcia umowy na warunkach określonych w wiadomości. Na przykład, w przypadku e-maila o skarpetkach, po odpowiedzi kupującego będziesz zobowiązany sprzedać mu skarpetki za 50 zł i dostarczyć je przed świętami, nawet jeśli nie wspomniałeś o opłacie z góry.
Jak powinna wyglądać klauzula wyłączająca charakter oferty?
- Na stronie internetowej:
"Informacje zamieszczone na stronie internetowej są ogłoszeniami i reklamami, które nie stanowią oferty w rozumieniu art. 71 Kodeksu cywilnego." - W e-mailu lub ulotce:
"Informacje zawarte w tej wiadomości/ulotce nie są ofertą w rozumieniu art. 71 Kodeksu cywilnego."
Kiedy taka klauzula może się przydać?
Klauzula wyłączająca charakter oferty jest szczególnie przydatna w przypadku kampanii newsletterowych, reklamowych czy wtedy, gdy zamieszczasz na stronie katalog produktów, ale ostateczne ceny ustalasz po kontakcie z klientem. Taka formuła pomaga również, gdy reklamy są ogólne i szczegóły oferty można ustalić dopiero w bezpośrednim kontakcie.
Może być także użyteczna w sytuacjach, kiedy sprzedajesz promocyjne produkty w ograniczonej ilości (np. trzy laptopy w wyjątkowej cenie). Bez tej klauzuli klient mógłby domagać się zakupu laptopa, nawet jeśli został już wykupiony.