"To NIE JEST oferta w rozumieniu Kodeksu cywilnego" – co to oznacza?

Dlaczego często pojawia się klauzula "to nie jest oferta w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego"?

Pod reklamami i komunikatami marketingowymi często można zobaczyć dopisek mówiący, że nie są one ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego. O co w tym chodzi? Kiedy należy taki dopisek umieścić i czy jest on zawsze wymagany?

O co chodzi z Kodeksem cywilnym?

Przepisy Kodeksu cywilnego regulują, w jaki sposób dochodzi do zawierania umów poprzez akceptację oferty. Jeśli wysyłasz wiadomość e-mail z informacją, że sprzedajesz świąteczne skarpetki za 50 zł i dostarczysz je przed Bożym Narodzeniem, to zgodnie z art. 66 ust. 1 Kodeksu cywilnego, jest to oferta.

Z chwilą, gdy otrzymasz od kupującego odpowiedź, np. "kupuję", dochodzi do zawarcia umowy.

Czy muszę umieszczać tę klauzulę (i gdzie)?

Jeśli nie chcesz, aby Twoje wiadomości z informacjami o promocjach były traktowane jako oferta w rozumieniu prawa, powinieneś poinformować, że jest to jedynie zaproszenie do zapoznania się z ofertą, a nie sama oferta. W przypadku skarpetek świątecznych, należy jasno wskazać, że wiadomość ma charakter reklamowy.

Co się stanie, jeśli tego nie zrobisz?

Jeśli nie umieścisz stosownej klauzuli, a klient odpowie na Twoją wiadomość, wyrażając chęć zakupu, dochodzi do zawarcia umowy na warunkach określonych w wiadomości. Na przykład, w przypadku e-maila o skarpetkach, po odpowiedzi kupującego będziesz zobowiązany sprzedać mu skarpetki za 50 zł i dostarczyć je przed świętami, nawet jeśli nie wspomniałeś o opłacie z góry.

Jak powinna wyglądać klauzula wyłączająca charakter oferty?

  • Na stronie internetowej:
    "Informacje zamieszczone na stronie internetowej są ogłoszeniami i reklamami, które nie stanowią oferty w rozumieniu art. 71 Kodeksu cywilnego."
  • W e-mailu lub ulotce:
    "Informacje zawarte w tej wiadomości/ulotce nie są ofertą w rozumieniu art. 71 Kodeksu cywilnego."

Kiedy taka klauzula może się przydać?

Klauzula wyłączająca charakter oferty jest szczególnie przydatna w przypadku kampanii newsletterowych, reklamowych czy wtedy, gdy zamieszczasz na stronie katalog produktów, ale ostateczne ceny ustalasz po kontakcie z klientem. Taka formuła pomaga również, gdy reklamy są ogólne i szczegóły oferty można ustalić dopiero w bezpośrednim kontakcie.

Może być także użyteczna w sytuacjach, kiedy sprzedajesz promocyjne produkty w ograniczonej ilości (np. trzy laptopy w wyjątkowej cenie). Bez tej klauzuli klient mógłby domagać się zakupu laptopa, nawet jeśli został już wykupiony.

Kto napisał ten wpis?

Przemek na co dzień tworzy strony WWW, sklepy internetowe i dba o ich marketing.

Prowadzi szkolenia i warsztaty z:

  • Marketingu w Google - pozycjonowania (SEO) i Adsów (SEM),
  • Content marketingu i lejków marketingowych,
  • User Experience,
  • Mailingów- tych zimnych i ciepłych.

Przeczytaj inne teksty tego autora

Opinie

Skontaktuj się z nami

call 733 543 282

Zajęte? Nikt nie odbiera?
Bardzo często rozmawiamy przez telefon, mamy sporo spotkań online.
Kliknij tutaj i zostaw nam kontakt do siebie. Oddzwonimy tak szybko jak to możliwe.

mail biuro@doneta.pl

Napisz przez formularz. To najszybsza i najlepsza forma kontaktu z Donetą.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Grupa Max 15 sp. z o.o. w celu obsługi zapytania wysłanego przez formularz kontaktowy zgodnie z polityką prywatności.
Czy jesteś robotem? Przepisz kod z obrazka. Wielkość liter ma znaczenie.
Przepisz kod refresh

Doneta, to zespół fajnych ludzi

Zadzwoń: 733 543 282 call
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas:
Nie odbieramy? Musimy być zajęci. Zostaw niżej swój numer telefonu, a oddzwonimy tak szybko jak to możliwe.

Czy jesteś robotem? Przepisz kod z obrazka. Wielkość liter ma znaczenie.
Przepisz kod refresh
Jesteś 13 osobą, która uzupełniła dziś ten formularz.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Grupa Max 15 sp. z o.o. w celu obsługi zapytania wysłanego przez formularz kontaktowy zgodnie z polityką prywatności.