
Z jakiego maila / serwera wysyłać newsletter?
Nie wysyłaj maili ze swojego serwera!
Masz własną stronę i skrzynkę mailową na tym samym serwerze? Możesz pomyśleć: „Po co mi dodatkowe narzędzie do mailingu, skoro mogę wysyłać maile bezpośrednio z mojego serwera?”. Brzmi to jak oszczędność, ale w praktyce może przysporzyć Ci wielu problemów.
1. Twoje maile mogą trafiać do spamu
Serwery pocztowe (np. Gmail, Outlook) bardzo surowo podchodzą do wiadomości wysyłanych masowo. Jeśli Twój serwer nie jest odpowiednio skonfigurowany (np. brak SPF, DKIM, DMARC), Twoje wiadomości mogą być automatycznie oznaczone jako spam. W efekcie klienci nigdy ich nie zobaczą.
Co więcej, jeśli wysyłasz newsletter z tego samego serwera, co zwykłą korespondencję z klientami (albo maile ze strony/sklepu typu: potwierdzenie zamówienia ze sklepu, potwierdzenie rejestracji konta, etc) to te maile również mogą trafiać do spamu!
2. Możesz zablokować swoją domenę lub adres IP
Jeśli z jednego adresu wysyłasz zbyt wiele wiadomości, dostawcy poczty mogą uznać Cię za spamera. W skrajnym przypadku Twój adres IP lub domena mogą trafić na tzw. czarne listy (RBL – Realtime Blackhole List). Wtedy nawet zwykłe maile do klientów lub partnerów biznesowych mogą przestać dochodzić.
3. Brak statystyk i analizy skuteczności
Wysyłając maile z własnego serwera, nie masz dostępu do informacji, czy wiadomość została otwarta, czy ktoś kliknął w link i czy odbiorca w ogóle ją przeczytał. To ważne dane, które pozwalają Ci poprawić skuteczność kampanii.
4. Ograniczenia serwera
Większość hostingów ma limity dotyczące liczby maili wysyłanych na godzinę lub dobę. Przekroczenie tych limitów może skutkować tym, że Twoje wiadomości w ogóle nie zostaną wysłane albo serwer zablokuje Twoją pocztę.
5. Brak automatyzacji
Profesjonalne narzędzia do email marketingu pozwalają na ustawienie autoresponderów, segmentację odbiorców, testy A/B i inne funkcje, które zwiększają skuteczność kampanii. Wysyłając maile ręcznie, tracisz czas i możliwości optymalizacji.
Korzystaj z narzędzi do mailingu
Skoro wiadomo już, że wysyłanie maili z własnego serwera to zły pomysł, pora wybrać odpowiednie narzędzie do mailingu. Na rynku jest wiele opcji – zarówno darmowych, jak i płatnych. Jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie?
Popularne narzędzia do email marketingu
Każda z poniższych platform oferuje podobne funkcje, ale różnią się szczegółami, takimi jak limity wysyłki, możliwości automatyzacji czy ceny.
- MailerLite – intuicyjne narzędzie, świetne dla początkujących. Ma darmowy plan (do 1000 subskrybentów) i pozwala na tworzenie kampanii, automatyzacji i segmentacji odbiorców. Doneta korzysta z tego narzędzia i jest naprawdę GIT.
- GetResponse – bardziej zaawansowane narzędzie z dodatkowymi funkcjami, takimi jak webinary czy landing page’e. Nadaje się dla firm, które chcą prowadzić bardziej rozbudowane kampanie.
- MailChimp – jedno z najpopularniejszych narzędzi na świecie. Oferuje darmowy plan (do 500 subskrybentów), ale w płatnych opcjach daje więcej możliwości segmentacji i testów A/B.
- Brevo – dobre rozwiązanie dla firm, które oprócz email marketingu chcą prowadzić kampanie SMS. Posiada darmowy plan, ale z limitem 300 maili dziennie.
Inne z kategorii Domeny, serwery i e-maile


