Czy mogę wysyłać e-maile reklamowe do klientów, którzy dokonali u mnie zakupu?
Czy mogę automatycznie wysyłać oferty do klientów?
Pamiętaj, że klienci muszą świadomie wyrazić zgodę na otrzymywanie od Ciebie treści marketingowych, reklamowych oraz informacji o promocjach. Sam zakup nie daje Ci automatycznej zgody na wysyłanie innych ofert.
Jeśli klient dokonuje u Ciebie zakupu, możesz przetwarzać jego dane tylko w celu realizacji transakcji – na przykład, aby wysłać potwierdzenie zamówienia, dostarczyć produkt lub skontaktować się w razie potrzeby.
Jednak do przesyłania informacji o innych produktach i usługach, wymagana jest osobna zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
Czego nie wolno robić?
Nie możesz manipulować klientami, na przykład, poprzez zapisanie w regulaminie, że zakup oznacza automatyczną zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych.
Takie praktyki są niedozwolone!
Jak zrobić to zgodnie z prawem?
Najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie na stronie zamówienia dodatkowego checkboxa do wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości marketingowych. Dzięki temu, klient składając zamówienie, może samodzielnie zdecydować, czy chce otrzymywać dodatkowe oferty. Zaznaczenie tego pola pozwala dopisać go do listy newsletterowej i wysyłać informacje o nowych produktach lub promocjach.
Kiedy i jakie informacje można wysyłać klientowi?
Jeśli klient nie wyraził zgody na otrzymywanie treści marketingowych, możesz kontaktować się z nim wyłącznie w sprawach związanych z konkretną transakcją. Przykłady takich sytuacji:
- Informowanie o statusie zamówienia, takich jak przyjęcie zamówienia, przygotowanie do wysyłki, dane dotyczące dostawy czy kontakt z kurierem.
- Prośby o opinie i oceny dotyczące produktu, który klient zakupił.
- Aktualizacje lub zmiany dotyczące zakupionego produktu, takie jak nowa wersja e-booka, szkolenia lub filmu – o ile są to aktualizacje, a nie nowe oferty sprzedaży.
- Informacje techniczne, np. zmiana zasad korzystania z platformy, na której klient ma dostęp do materiałów online.
- Powiadomienie o wygaśnięciu abonamentu w przypadku czasowego dostępu do platformy – bez składania bezpośrednich ofert przedłużenia.
- Zmiany w regulaminie strony czy polityce prywatności.