
Plakatowanie. Wszystko co musisz wiedzieć o rozwieszaniu plakatów
Ogólnie o plakatowaniu
Plakatowanie to nic innego jak rozwieszanie plakatów (zwykle od formatu A5 do B1) na słupach i tablicach ogłoszeniowych (tzw. nośnikach).
W okresie wyborów, plakatujemy również słupy energetycznie i latarnie miejskie (za zgodą właściciela – Urzędu Miasta, Spółdzielni, Wspólnoty, firm zewnętrznych (np. Tauron) czy właścicieli prywatnych).
Plakatujemy na nośnikach:
- prywatnych (należących do prywatnych firm)
- ogólnodostępnych (należących do Urzędu Miasta)
Jest to forma reklamy charakteryzująca się stosunkowo dużym zasięgiem w stosunku do ceny.
Kiedy warto plakatować?
Kiedy chcemy dotrzeć do jak największej liczby osób mieszkających w wybranym mieście lub rejonie. Plakatując tablice reklamowe (głównie przy przystankach) celujemy w osoby, które na co dzień poruszają się komunikacją miejską.
Jak duży plakat?
Na tablicach ogłoszeniowych im większy, tym lepiej rzuca się w oczy, ale tym szybciej zostanie zaklejony.
Tablice „oglądane” są z bliska, więc tutaj sprawdzi się nawet format A5.
Na słupach – im większy tym lepszy, ponieważ słupy są oddalone od szlaków komunikacyjnych zwykle o około 2-3 metry. Plakaty formatu A3 i mniejsze są często nieczytelne. Optymalny format to B2, a najlepiej B1. Pamiętaj, aby na plakatach umieszczanych na słupach ogłoszeniowych nie umieszczać dużej ilości tekstu i małej czcionki.
Ile kosztuje rozwieszanie plakatów?
W przypadku nośników prywatnych koszt liczony jest zwykle za 1 dzień lub 1 tydzień ekspozycji.
Średnie rynkowe widełki cenowe to około 1-2 zł netto za 1 dzień ekspozycji 1 plakatu (w zależności od formatu i lokalizacji).
Kiedy kleimy nośniki ogólnodostępne rynkowy koszt plakatowania to waha się w granicach 5-15zł za plakat.
Czym jest ekspozycja?
Najprościej rzecz ujmując jest to okres, w którym otrzymujesz gwarancję, że Twój plakat nie zostanie zaklejony/zerwany przez firmę, której zlecasz plakatowanie.
Jak często jest zmieniana ekspozycja plakatu?
Zależy od sezonu, zwykle 1 raz w tygodniu.
Prywatny czy ogólnodostępny?
Nośniki prywatne, jak sama nazwa wskazuje, należą do prywatnych firm, które zwykle dzierżawią je od Urzędu Miasta. Prawo do plakatowania ma tylko właściciel nośnika (lub firmy, które mają od właściciela odpowiednią zgodę). Są to w zdecydowanej większości przypadków tylko słupy ogłoszeniowe.
Nośniki ogólnodostępne należą do Urzędu Miasta (lub innej komórki odpowiedzialnej). Plakatować na tych nośnikach mogą wszyscy. Są to słupy i/lub tablice ogłoszeniowe.
Jak to wygląda w praktyce?
Teoretycznie nośniki prywatne powinny gwarantować, że przez cały czas trwania kampanii plakat będzie widoczny. Teoretycznie, bo tak naprawdę (prawie) żadna firma posiadająca prywatne nośniki nie gwarantuje codziennych (a nawet cotygodniowych) kontroli.
W praktyce jedyną różnicą, między słupem prywatnym a ogólnodostępnym jest niewidoczny komunikat (zwykle na górze nośnika) o tym, że nośnik jest prywatny, a plakatowanie na nim podlega karze (której nikt nie egzekwuje).
Słup czy tablica?
Opcja | Słup | Tablica |
Maksymalna ilość plakatów na nośnik | około 10szt formatu B1 | około 3-4szt formatu A3 |
Lokalizacja | Różne lokalizacje, często w odległości kilku metrów od głównych szlaków komunikacyjnych (dobrze widoczne są tylko duże plakaty) | Bezpośrednio przy ulicy/przystankach, dzięki czemu nawet plakaty formatu A5 są widoczne. |
Zalecana minimalna ilość plakatów na nośnik | 3 sztuki nie mniejsze niż A2 lub 2 sztuki B1. | 1 sztuka w formacie A3 lub A2 |
Średnia długość „życia” plakatu | 5,5 dnia | 3 dni |
Zasięg (tygodniowo, w zależności od miejscowości i dzielnicy) | 500 - 6 000 | 1000 - 20 000 |
Ile kleić plakatów?
Zależy od nośnika. Najkorzystniej jest wybrać listę nośników i liczbę plakatów (uwzględniając widełki od-do) i powierzyć wybór ilości plakatów wykonawcy.
Niektóre nośniki widoczne są tylko z jednej strony. Inne są dobrze widoczne od strony jezdni, inne od strony chodnika. Jeszcze inne warto okleić całe. Tutaj najlepiej, jeśli decyzję podejmą doświadczone osoby odpowiedzialne za przygotowanie ekspozycji.
Słupy ogłoszeniowe mają dużo większą powierzchnię niż tablice, znajdują się też w większej odległości od przechodniów i dlatego one własnie powinny być oklejane gęsto dużymi plakatami (min. 2 plakaty B1 na słup).
Mniejsza ilość plakatów czy ich formatów również jest możliwa, jednak czy jest sens przygotowywać reklamę, która przez większość zostanie niezauważona?
Na co zwracać uwagę wybierając wykonawcę?
Przed zleceniem plakatowania zapytaj wybraną firmę o:
- Czy masz gwarancję cotygodniowych kontroli stanu plakatów? Wiele firm kontroluje plakaty TYLKO przy okazji klejenia nowych. Jeśli nie kleją nowych, kontroli nie ma.
- Czy firma oferuje pełne raporty zdjęciowe z każdego nośnika?
- Jakie jest minimalne zamówienie i okres ekspozycji?
Inne z kategorii Reklama zewnętrzna


