Google Ads dla branży hazardowej - na co uważać
Usługi hazardowe, jak wszystkie inne, wymagają reklamy i marketingu w internecie. W przypadku tej grupy produktów, nie jest to jednak łatwe - hazard, podobnie jak alkohol czy leki jest przez wielu na cenzurowanym.
Ciężko reklamować hazard w social mediach, ciężko kupić link pozycjonujący, ciężko o wywiad w podcaście. Nie inaczej jest w przypadku Google. Zarówno pozycjonowanie stron hazardowych jak i ich reklama w Google Ads jest... delikatnie mówiąc - skomplikowana.
Ci, którzy mieli styczność z Google Ads wiedzą, że Google najpierw strzela, później pyta. Setki razy miałem zablokowane - zupełnie nowe - kampanie zaraz po ich starcie. A bo witryna jest zawirusowana (a nie była), a bo są niezgodne z polityką Google, a bo to, a bo tamto. Konieczne są odwołania do supportu Google, który na odpowiedź ma... kilka dni (najczęściej 5). Wymienienie siedmiu maili z supportem Googla może trwać... miesiąc.
Jak więc wygląda reklama usług hazardowych w przypadku Google Ads?
źródło własne
Google Ads, a hazard
Nieważne, czy reklamujesz małe lokalne kasyno czy najlepsze europejskie platformy online - usługi hazardowe w Google mają dodatkowe restrykcyjne wymagania. Powołując się na "odpowiedzialny hazard" [1] oraz przepisy lokalne Google wprowadziło szereg rygorystycznych zasad, na czele z certyfikatem Google Ads.
Tak, każdy, kto chce reklamować hazard w Google musi mieć certyfikat od Google Ads. Uzyskać mogą go firmy, które:
- działają na podstawie licencji prywatnej
- jest podmiotem państwowym
- jest operatorem społecznościowych gier hazardowych
Chcesz się reklamować w kilku krajach? Nic prostszego, musisz uzyskać certyfikat dla każdego kraju osobno.
Żeby było ciekawiej, każdy kraj ma inne ograniczenia. Np. w Niemczech możesz reklamować tylko: zakłady sportowe, zakłady wyścigów konnych, loterie, wirtualne automaty wrzutowe, kasyna internetowe. poker online. Natomiast w Słowenii Google zezwala na promowanie tylko... loterii. Na Litwie czy Ukrainie nie można reklamować kasyn stacjonarnych. Kiepsko mają też Włosi, którzy nie mogą w ogóle promować kasyn online. We Włoszech znajdziemy reklamy jedynie loterii podmiotów państwowych z odroczonym losowaniem.
Jakie formy reklamy są dostępne?
Jak nie można reklamować usług hazardowych w Googel Ads?
Jeśli świadczysz usługi hazardowe, możesz zapomnieć o reklamie w Gmail czy reklamach displayowych. Niedozwolone są też reklamy produktowe, jednak - na szczęście - książki związane z hazardem możemy kupić bez problemu.
źródło własne
Jak można reklamować hazard w Google?
Dobrze wszystkim znana reklama w wyszukiwarce jest na szczęście dostępna. Każdy może wpisać w Google "kasyno online" i znaleźć sponsorowane wyniki wyszukiwania.
źródło własne
Jak reklamować usługi hazardowe w Polsce?
Reklamowanie hazardu definiowała bardzo restrykcyjna ustawa z 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych. 1 kwietnia 2017 dokonano zmian w tej ustawie, łagodząc nieco przepisy dotyczące reklamy.
Ustawa o grach hazardowych zawiera swoje wewnętrzne definicje reklamy i promocji.
"Reklamą jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane i możliwościach uczestnictwa."[2]
Polskie prawo pozwala na:
- reklama jest prowadzona bezpośrednio w ośrodku gier lub punkcie, w którym przyjmuje się zakłady wzajemne
- oznaczenie nazwą lub logo budynku, w którym znajduje się ośrodek gier lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych
- reklamę gier hazardowych w internecie, za pośrednictwem strony internetowej, po udzielonym uprzednio zezwoleniu
Warunkiem reklamy usług hazardowych jest:
- niekierowanie jej do osób niepełnoletnich (ciekawe jak to zweryfikować w internecie)
- niełączenie gier z szansą na uzyskanie łatwej wygranej
- brak stwierdzeń sugerujących, że hazard ma relaksujący lub uspokajający charakter
- niezachęcanie do zwiększenia stawek, by zwiększyć szansę na wygraną
- brak powiązania hazardu z atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym lub finansowym
- nieprowadzenie kampanii w TV, radiu czy kinach w godzinach między 6 a 22
- nieprowadzenie kampanii w prasie dziecięcej, młodzieżowej, na okładkach czasopism, w miejscach publicznych
- informacja, o skutkach udziału w nielegalnych grach, ryzyku związanym z hazardem oraz o posiadanym przez dany podmiot zezwoleniu
Jak to wygląda w praktyce?
źródło: superbet.pl
Co w przypadku naruszenia zasad reklamy w Google?
Jeśli wujek Google uzna (zarówno ręczna moderacja jak i automaty), że naruszyliśmy wytyczne Googla lub lokalne prawo, nasza kampania zostanie zawieszona i trzeba będzie się odwoływać. Zawieszenie może dotyczyć całej kampanii lub poszczególnych krajów.
W przypadku recydywy lub poważnych przewinień Google może też zawiesić całe Twoje konto. W tym przypadku wszystkie reklamy na Twoim koncie zostaną wstrzymane, a Ty będziesz na cenzurowanym.
Podsumowanie
Podsumowując, reklama hazardu w Google Ads jest możliwa, jednak musisz spełnić szereg wymagań, zarówno ze strony lokalnych przepisów jak i Googla. Jeśli nigdy nie miałeś do czynienia z Google Ads lub Twoje doświadczenie jest niewielkie, zdecydowanie warto zlecić to zadanie firmie, która specjalizuje się w prowadzeniu kampanii Google Ads.
Pomogą zarówno na etapie utworzenia kampanii jak i w kontakcie z supportem Googla, w celu dopięcia formalności do startu.
Ten artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i poglądowy. Nie jest poradą prawną, aby zdobyć wiedzę na temat aktualnych przepisów skontaktuj się z prawnikiem. Doneta nie gwarantuje aktualności przedstawionych powyżej informacji, na którą może mieć wpływ wprowadzane przez ustawodawcę zmiany przepisów prawa, orzecznictwo lub decyzje organów administracyjnych, w tym organów ochrony konkurencji i konsumentów.
Bibliografia
- https://support.google.com/adspolicy/answer/6018017?hl=pl
- https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/gry-hazardowe-17581037/art-29